[LANGSUNG] #AgendaAWANI khas: Diskusi evolusi politik negara bersama penganalisis politik
56:31
122,041
Astro Awani
Reddit
Rentetan perutusan khas PM interim, diskusi mengenai evolusi politik negara bersama penganalisis- penganalisis politik; Prof. Dr. Mansor Mohd Noor, Dr. Oh Ei Sun dan Rahezzal Shah Abdul Karim.
SUBSCRIBE to NJOI AWANI:
sesoft.info
Visit www.astroawani.com for more news
Astro AWANI LIVE www.astroawani.com/videos/live
Social Media:
FACEBOOK facebook.com/astroawani
TWITTER twitter.com/501Awani
INSTAGRAM instagram.com/501awani
#AstroAWANI #BeritaTerkini #BuletinAWANI #BeritaSemasa #AWANI745 #BeritaMalaysia #AWANISarawak #BeritaUtamaHariIni

Kommentarer
  • Mohamad Mohamad Matt
    Mohamad Mohamad Matt

    Perbincangan kali ni banyak info

  • Esa Khalid
    Esa Khalid

    Atok hanya nak jadi pm. cadangannya adalah adalah diktator. sekarang dia dah tak ada kuasa lagi untuk bentuk kerajaan. YDPA sahaja yg berhak untuk bentuk kerajaan. sebaiknya YDPA boleh memutuskan untuk menjadi pemerintah dan membentuk kerajaan BERAJA AGAR komunis2 tidak bermaharaja lela lagi. Tak payahlah AWANI nak ulas2 lagi atok dah buat celaru dan langsung tidak memberi faedah kpd rakyat. Atok nak hapuskan demokrasi agar semua orang ikut cakapnya. tapi sebenarnya sebaiknya YDPA teruskan untuk memerintah negara ini secara sistem beraja lagi terbaik macam negara Brunei.. aman dan damai tak ada komunis lagi.

    • Esa Khalid
      Esa Khalid

      Hapuskan sistem demokrasi pembohong ini agar jangan sampai bangsa asing komunis tak dapat lagi memerintah kita. baru 22 bulan mereka hina Agung hina raja hina Islam hina Melayu. hapuskan harta Melayu hapuskan hak Melayu, memusuhi perlembagaan. mereka memang berniat jahat sebenarnya.

  • SURIA SAADLUDIN
    SURIA SAADLUDIN

    PENGACARA TERBAEK & BIJAK. AHLI PANEL X MAMPU UNTUK MENJAWAB SETIAP SOALAN

  • putra put
    putra put

    2020 move on

  • Nor Ryan
    Nor Ryan

    Astro awani! Give this man a raise 👏

  • Haris Ahmad
    Haris Ahmad

    Mahathir sebenarnya mengusulkan system khilafah. Fikir fikirkan lah...

  • Aiman Hakim
    Aiman Hakim

    Kenapa Awani tak buat forum tentang idea tun..panggil org dari parti2 yg menentang idea tun dan "pakar2" yg menyokong idea tun buat satu perbahasan barulah rakyat lebih matang .. bukan hanya menjemput "pakar2" dan menyokong idea2 tun secara berjemaah... ini dinamakan brain wash rakyat...

  • Rehannor zack
    Rehannor zack

    respect narator....hahaha

  • Rehannor zack
    Rehannor zack

    langkah baik perdana menteri enterim kita kalau beliau tubuhkan unity gov....kalau dulu unity gov ni terbina waktu perang ....sekarang kita tubuhkan unity gov ketika kita berperang dngn konflik ekonomi dan kesihatan

  • Zaki Nawi
    Zaki Nawi

    Bagi sy Tun M wajar letak jawatan kerana beliau sudah 'penat' & lelah melayani sebilangan menteri kabinetnya. Dlm masa hampir 2 tahun Tun beri peluang kpd menteri2 yg dilantik supaya belajar, memimpin negara dan rakyat kearah kesejahteraan bersama, namun sebaliknya berlaku. Rakyat telah menyaksikan sesetengah menteri terlalu selesa menjalankan tugas tanpa peduli rakyat. Walaupun ditegur, sesetengah menteri kabinet sombong n tidak mahu berunding, mereka rasa terlalu selesa. Tujuan mereka cuma PM ke 8. Rakyat dipinggirkan, tanpa sedar jawatan wakil rakyat tidak berjalan spt yg sepatutnya.. Semakin hari kekecewaan n keresahan rakyat tidak di 'sejukkan', malah dibiarkan tanpa keputusan. Ini akan memberi kesan pada kestabilan negara dari semua aspek ekomoni n kemakmuran. Tun M terlalu kecewa dan demi negara Malaysia, Tun M terpaksa letak jawatan demi kerana syg nya beliau kpd negara n rakyat Malaysia. Tq Tun M, anda telah lakukan yg sepatutnya... Ini pendapat saya..

  • Golden Chersonese Archives
    Golden Chersonese Archives

    Astro Awani adalah saluran yang paling tidak boleh dipercayai... Berat sebelah...

    • Zack5126 5126zack
      Zack5126 5126zack

      Terasa ke. Kena faham Macam mana nak sama

  • Golden Chersonese Archives
    Golden Chersonese Archives

    Tun M nak jadi diktator...

  • Golden Chersonese Archives
    Golden Chersonese Archives

    Tun M berikan alasan yang mengada-adakan untuk terus berkuasa... tak nak melunaskan janji-janji muafakat Pakatan Harapan sebelum PRU14.

  • Eng Jin Ng
    Eng Jin Ng

    Tun Dr. Mahathir can be Emeritius Minister, Anwar Senior Minister, Lim Guan Eng, Mat Sabu, Muhyiddin Mohd Yassin, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Dato Sri Mohd Najib Bin Tun Hj Abd Razak all Senior Minister, Azmin n Mukhriz Mahathir Deputy PM.. bairlah Nurul Izzah jadi PM dengan bantuan Anwar n Mahathir...

  • Golden Chersonese Archives
    Golden Chersonese Archives

    Kalau macam ni lah perangai Tun M, lebih baik Tun M berhenti jer lah... daripada menyusahkan rakyat... Tun M boleh blah...

    • Zack5126 5126zack
      Zack5126 5126zack

      Jadi pm tak perlu

  • carls
    carls

    Kita patut sokong cadangan Tun M.X perlu bimbang ttg ditaktorisme sbb kta ad DYMM Agong.cthnya ap yg berlaku skrg ni.ap akan jd klu tanpa Agong.Daulat Tuanku.

  • DIGI ENTERTAINMENT
    DIGI ENTERTAINMENT

    Berebut saja x apa..yg org marah tu nk usik hak org islam..sbb tu rakyat x nk dap ni

  • DIGI ENTERTAINMENT
    DIGI ENTERTAINMENT

    Nk tggu 4,5 tahun hancur dlu la msia..1thn 11bln pn dah mcm2 mrka jual aset org islam..

  • DIGI ENTERTAINMENT
    DIGI ENTERTAINMENT

    Asalkan nama cina..sama ja puak ni.mmng perkauman btul diaorg ni..jgn jd mcm singapore n penang dah la..penang tu mmng x leh bt apa dah

  • Thomas Chong
    Thomas Chong

    Critical Sucess Factors....

  • Iskandar Is
    Iskandar Is

    buat lh mcm mn cara skli pn asal kn negara kita terbela...umat islam terjaga tidak ada kekacauan....

  • kuaz tankian
    kuaz tankian

    Kembali ke kuasa raja raja?

    • Zack5126 5126zack
      Zack5126 5126zack

      Doa kan yg Terbaik

  • Mohd Hafis
    Mohd Hafis

    Kenapa baru skrg tun usulkan idea nh..kenapa time ada power x bentangkan dlm parliment idea 2..kenapa time terdesak baru bgi tahu.. ini laa politik tun utk selamatkan diri sendiri..bukan utk rakyat..

  • D Fab
    D Fab

    Muslim between muslim please stop killing one another please. Please gather together and help one another. I would have support Tun while he is still alive.

  • aak799 sanjay
    aak799 sanjay

    DSAI NEED TO BE PRIME MINISTER ANOTHER 50TH YEARS

  • jeffery murni
    jeffery murni

    Mcm nn menubuh kerajaan tanpa melalui parti bertambah huru hara pentadbiran....bertambah org berpolitik demi parti masing masing

  • agee ismail
    agee ismail

    Tun dah tua.. PM paling senior didunia.... org tua tk boleh terlalu serabut nanti dia pening.. dia dok pening kepala pikir mcmana nk pulihkan ekonomi malaysia, camne nk settle hutang negara, pegi sana pegi sini, meeting sana meeting sini.. tapi kiri kanan dok bertekak citer psl hak masing2... bila dah hilang sabar inilah yg terjadi..

  • Api membara
    Api membara

    Bg je la pada anwar....apa nak di panjangkan citer lg....korg semua ni lalang....sapa yg pengang dlm keadaan mcm tak akan ada berubah apa2 pun....nak ubah tunggu la pru akan dtg...bg pada anwar dulu apa yg dia blh buat dlm masa 3 tahun ni...kalau ok pru akan dtg kita teruskan undi anwar...kalau tak ok undi lain pulak.....apa nak pening2...semua dah tua tak blh ke nak settle...aku tak pihak pada sesiapa pun....calon berhak dah ada lantik je la....dia pun berhak untuk dilantik....

    • Sinur Patrius
      Sinur Patrius

      Saya stuju apa ya sdara ckp ni .ini bau memahami tentang perkara yg jahat dn baik kusus nya masa dpan kita rkyat bkn mnylmt prara peribadi pemimpin.🙏🤲🙏❤

  • Pak Turut
    Pak Turut

    Esok harga minyak turun dan gaji naik untuk pejawat awam rendah, setuju ke?

    • Zack5126 5126zack
      Zack5126 5126zack

      Sabar nati bank Tutup

  • Dj.RN.SRcom2017 VivoDj.RN.SRcom2017
    Dj.RN.SRcom2017 VivoDj.RN.SRcom2017

    Tok dah solat ker belom

  • Dj.RN.SRcom2017 VivoDj.RN.SRcom2017
    Dj.RN.SRcom2017 VivoDj.RN.SRcom2017

    Mintak maaf pulak cerita bagang.....bubar jer lah parliment

  • arsyad sahaja
    arsyad sahaja

    Jawapan dokter👍

  • MIDET ChannelYtube
    MIDET ChannelYtube

    Menarik Teks Tu,..Tak Tertelan Air liur dibuatnya... ;)

  • AbdAziz AbdHamid
    AbdAziz AbdHamid

    Rakyat terpengaruh dgn manifesto.Jika dapat memberikan manifesto yg tak masuk akal rakyat akan memberi sokongan tanpa berfikir.

    • Zack5126 5126zack
      Zack5126 5126zack

      Jangan lupa Sipa yg pangkah

  • Muhammad Syakur Ahmad
    Muhammad Syakur Ahmad

    syura > demokrasi = Tun M

  • AbdAziz AbdHamid
    AbdAziz AbdHamid

    Daripada kata2 Tun beliau tidak ada sebutan secara khusus untuk beri baton kepada Anwar.Beliau hanya kata akan meyerahkan kepada Ahli Dewan......Mungkin satu cara melobi.

  • Abdul Rahim
    Abdul Rahim

    Tun M ke anwar ke.... bubar je parlimen bagi rakyat yg tentukan... xde siapa akan pertikai keputusan lepas ni

  • Rocket Raja
    Rocket Raja

    I think this talk of a unity Government,is going to contaminate this good Nation of ethnic society into drains.Make it short For I think u are with the wrong guys.

  • AbdAziz AbdHamid
    AbdAziz AbdHamid

    Selagi bernama manusia sejak daripada zaman dahulu lagi tidak pernah lagi ada yg tidak ada faction dan pertentangan ideologi.Itulah namanya manusia.Dalam politik satu unsur yg masyhur diguna pakai ialah matlamat mengesahkan cara.........

  • Ahmad Ridzwan
    Ahmad Ridzwan

    Dr Oh speaks good Malay.. good job 👍 Less said about our own Malaysians the better..

  • Treasure Seekers
    Treasure Seekers

    malaysia tak perlu parti yang hanya berdiri orang melayu 100% parti orang cina 100% dan parti orang india 100% .malaysia perlu tiga empat parti yang berdiri dari berbagai kaum orang melayu 33% orang cina 33% dan orang india 33%.kalau empat parti yang berdiri tak ada kaitan satu kaum, malaysia mendiri kabinet yang tak ada parti campuran component macam itu malaysia tak ada politic masalah berkauman. contoh: macam negara amerika sesiapa yang ada kebolehan pun boleh jadi presiden ,ada president orang putih ada presiden orang hitam janji warganegara amerika takbir tak kira kulit hitam atau kulit putih takkan takbir negara tak pengtingkan rakyat dan negara . kalau malaysia masih ada politic berkauman ada pentadbiran hanya pengtingkan satu bangsa bukan pengtingkan rakyat malaysia atau hanya satu bangsa saja yang boleh mentakbir negara ,malaysia tak ada politic yang sihat dan negara pun tak boleh damai , negara pun tak boleh maju semua masa tenaga ahli politic akan rugi masa buang di politic perkauman bukan buang masa mentakbir negara dan majukan negara.

    • MOHD SUZAINI ABU BAKAR
      MOHD SUZAINI ABU BAKAR

      Tulis semangat pjg2.. tp ayat susah nk faham. ringkasnya kena bina kerajaan campuran. Apsal la ejaan byk huru hara. 'mendiri' kabinet, 'takbir'. Komen politik berapi2 tp guna bahasa malaysia terabur. sapa nk respek komen camni.

  • XrisDe Pher
    XrisDe Pher

    tun nak jadikan malaysia satu party iaitu communist country, kerana satu party ialah communist contohnya chna satu party saja...

  • AbdAziz AbdHamid
    AbdAziz AbdHamid

    Bukan sahaja menghadapi masaalah ekonomi dan kesihatan tetapi masaalah orang2 asing masuk Malaysia tetapi tak tahu nak keluar.Apeciter?

  • Zam Hashari
    Zam Hashari

    Rakyat Malayasia terdiri drp berbagai kaum. Hanya Malaysia sahaja berkedudukan demikian Di dunia ini. Maka perpaduan masa depan rakyat Dan negara utk rakyat mesti difikirkan. Kalau tidak atau dibiarkan, negara seperti apa yg berlaku sekarang, maka negara akan hancur. Masing2 dgn matalamat masing2, tiada lagi perpaduan dan penyatuan dlm jangka masa panjang..

  • Princess Miriam
    Princess Miriam

    sesoft.info/hd/video/r2qL3Iqi15nGuYA

  • mohd asraf
    mohd asraf

    Wajah sebenar ahli2 politik malaysia..dah jadi mcm ni baru nmpk keikhlasan dan kjujuran masing2..2X5.langsung tak boleh pakai.

  • Khairi firmino 11
    Khairi firmino 11

    Kalau Anuar jadi PM habis la,fikir dan nilai la sendiri kenapa DAP nk sgt Anuar jdi PM.Pasti ada udang di sebalik batu,nk bgitau je,yg mana nk Anuar jdi PM jgn menyesal pada satu masa nti.

    • Makwe Makwe
      Makwe Makwe

      @ilsorliamsi86 kita dh nmpk awan tu gelap. sediakn payung sblum hujan, klu dh bsh tk de guna dah..betul ke najib kaki songlap, smpi skg fb najib msh aktif.. Dh sparuh penggal merintah tk kn tk boleh nk tutup fb dia.. 😅

    • Khairi firmino 11
      Khairi firmino 11

      @ilsorliamsi86 👍🏻

    • ilsorliamsi86
      ilsorliamsi86

      @Khairi firmino 11 tu la aku dok kata kita tunggu tgk dulu baru kita kata..tu dok main kata kalau dia jadi pm jadi tu jadi macam ni..kita bukan tuhan bleh tau masa depan. najib hat kaki songlap tu pun kita bagi peluang 10 thn jd pm..tu pun ada lagi org nak sokong dia..

    • Khairi firmino 11
      Khairi firmino 11

      Xpe tgu dn lihat je nti

    • ilsorliamsi86
      ilsorliamsi86

      @Khairi firmino 11 dia lawan umno 20 tahun masuk penjara 3 4 kali..matlamat dia nak jadi pm sebab nak bagi semua kat dap ka..kalau betoi memang dia politician paling bangang la..logik ka..

  • Arifmarno sikilar
    Arifmarno sikilar

    Aq hanya mampu...hahahahahahahaha..

  • AbdAziz AbdHamid
    AbdAziz AbdHamid

    Gula2 untuk rakyat

  • AbdAziz AbdHamid
    AbdAziz AbdHamid

    Jadi diktator tak payah kepada parti dan pilihanraya.

  • Aremint 77
    Aremint 77

    1 je aq mnta kerajaan baru nnti mansuhkan la undang2 babycarseat tu ... Membebankan gilee .. Aq smpai skrg x habis pikir cm mna nak sumbat anak aq 4 orng . . Wkwkw

  • aisya humaira
    aisya humaira

    Anwar. Aku doakan kau tak jadi perdana menteri... sbb lebih mudaratt dari kebaikan

    • lebai syurga
      lebai syurga

      Kurma humaira

  • lebai syurga
    lebai syurga

    Apek APEC

  • Pak Teh
    Pak Teh

    Ulamak tadbir. Selamat dunia akhirat.. Korg ni melayu islam cmne ae.. Ce banding dgn syariah islamiah..

    • D Fab
      D Fab

      Agree

  • Hanes Nezs
    Hanes Nezs

    Ya memang Bijak... 10 JANJI 100 HARI

  • Rusiah Rose Rusiah Rose
    Rusiah Rose Rusiah Rose

    Bijak pengacara terbaik

  • arsyad sahaja
    arsyad sahaja

    Macam memihak je, tpi saya pikir x payah buka talian, kerana nanti orang lain pun nak cakap juga, apa dah jadi

  • Azwanizam Bakri
    Azwanizam Bakri

    Tun xdak pilihan . Klu dia x letak jawatan pon nnt kena lpas jugak kt anwar . Tun memperjudikan nasib dia sbgai pm dgn letak jawatan n mengarahkan seolah olah bersatu keluar ph tanpa beliau dgan berharap dia dianggap wira dan mewujudkan unity goment yg membolehkan tun mempunyai absolute power dgan kata lainnya diktator . Walaupun aku x suka si atok ni xp org tua ni mmg bijak !!

    • Aiman Norman
      Aiman Norman

      Kan🤔🙌🙌🙌

  • Haslaf Hashim
    Haslaf Hashim

    Kalau Mahathir Bantu Najib Tak Jadi Mcm Ni... Skrg Dia minta oang bantu dia. Najib pun boleh buat kalau semua oang sokong dia...

  • udcci od
    udcci od

    Yes...ahli parlimen...pemimpin hanya memikirkan poket sendiri...tidak memikirkan poket rakyat...pemimpin mudah lupa...gaji yg diterima adalah duit rakyat...tapi rakyat tidak terbela dgn sewajibnya...golongan pemimpin yg berkuasa terlalu bijak mengumpul harta...kerana mereka berfikir masa inilah kesempatan yg ada...mgkin esok pemimpin ini akan bertukar menjadi rakyat biasa yg sudah memiliki segalanya... Pemimpin sepenggal...inilah pemimpin yg mementingkan perut sendiri...rakyat susah..dia peduli apa...setiap bulan masyukkkkk....

  • Sobri Bri
    Sobri Bri

    Bubar bersatu tun satu an omno..2 ja..

  • Smashing Pumpkins
    Smashing Pumpkins

    Allah SWT maha kuasa atuk main game mkn diri sendiri dan akhirnya Anwar Ibrahim tetap PM8 Aamiin Ya Rabbal Alamiin

  • Haslaf Hashim
    Haslaf Hashim

    Mahathir Yg Memecahkan Parti.. Maka Dia Tanggung laa Sendiri

    • Zack5126 5126zack
      Zack5126 5126zack

      Sekarang tun nak Betul kan

  • Danial Halim
    Danial Halim

    Bguslah tok n nuar gaduh

  • arsyad sahaja
    arsyad sahaja

    Sampai hati dia ni nak kacau kan bangsa dan negara juga politik Malaysia dan belum ada dalam sejarah, kenapa rakyat Malaysia tunduk sangat sama dia, bubarkan perlimen dan jauhkan diri dari atok dan jaga negara dan rakyat dengan baik, jangan di perbodohkan dengan atok ni, macamlah x ada orang lain kat Malaysia ni n malu dengan negara lain.

  • omeda yosi
    omeda yosi

    Setuju.. Kerajaan perpaduan..

  • cherus man
    cherus man

    Hahahaah cara umno nak menipu ingat tun nyanyok ke..hahahahahha

  • Lim Michael
    Lim Michael

    Dont beat around the bush.. How can a country move forward when most ministers before GE14 have only their own interest in mind. The Rakyat were never taken into consideration. Ask everyone the hard question. Why so many politicians then are so rich. Does their fortune commenstruates with their salary? We all know the answer. Don't we.

  • Shariff Muhammad
    Shariff Muhammad

    This all is ppbm fault..!! When tun wanted to resign as the PM n chairman of ppbm, that was his own problem but why ppbm stepped out of PH coalition?? It would be very easy to replace 11 seats that are left empty by azmin n the geng instead of calling another party in!!! You have nothing to do except stirring up the country??? You politicians are all selfish.....👎👎👎..mabuk dh ni, please choose you want a democratic country or full monarchy??

  • NAUFAL BATU PAHAT
    NAUFAL BATU PAHAT

    Tahniah Tun M langkah yg bijaksana bagi nenyelamatkan negara Msia. ahli2 politik sering bergeser antara satu sama lain hanya byk mementingkan kelompok dan utk cuba melepaskan tengkuk sendiri

  • INTAN FARHANA ABU KARIM
    INTAN FARHANA ABU KARIM

    Maaf la skg ni rakyat dh xpercaya pd semua ahli politik klau mereka menolak usul tun..... Ht2 rakyat memerhati dan masa ini la rakyat akan menilai mana ahli politik yg benar2 negarawan atau hanya nak nak jaga kepentingan sendiri je. Ht2 la ahli politik klau x anda sedang korek kubur anda sendiri sbb perkara yg dibawa oleh tun sekarang ni adalah kepentingan negara dan fikir2kan apakah perkara yg anda bawa tu kuat untuk melawan perkara yg dibawa tun..... Fikir2kan

  • SHEIKH M AD DIN AL FAKIR
    SHEIKH M AD DIN AL FAKIR

    DAP KATA UMNO Salah

    • Aiman Norman
      Aiman Norman

      DAP yg salah😂

  • SHEIKH M AD DIN AL FAKIR
    SHEIKH M AD DIN AL FAKIR

    PAN KATA Salah umno

  • Whatever Lahbro
    Whatever Lahbro

    We don't want LGBT as PM bro. Habis tunggang-langgang negara.

  • I luv Kimchi
    I luv Kimchi

    <a href="#" class="seekto" data-time="1040">17:20</a> untuk PPBM and ex PKR

  • Dynamic F1
    Dynamic F1

    Msalah utamanya disini ialah ahli politik mgutamakan kpntingan politik kepartian dpd kpntingan negara.

  • peter peter
    peter peter

    Menangis lagi

  • Mohd Nazrul Mustaffa
    Mohd Nazrul Mustaffa

    Belum tentu kau dpt jadi PM anwar.. kau x layak.. nampak kau penting kroni2 kau.. dari pentingkan kepentingan rakyat.. Naik menyapah aku tgk parti PKR...

    • Puttra Few
      Puttra Few

      Dia pun tak cukup kerusi nak jdi PM😂Just 92 padahal kena ada sokongan 112.dngn budi bicara mudah bubar je parlimen

  • hussin said
    hussin said

    Kita nak dengar Tun Mahathir lah....bukan komen kamu lah

  • زاكي ڤرو
    زاكي ڤرو

    Anwar doesn't have simple majority of 112 parliament members. His main followers are from DAP. Agong must dissolve Parlimen immediately so that All Malaysians can choose their new leaders since Parti Harapan has collapsed & failed.

    • Aishah Zaharah Ali
      Aishah Zaharah Ali

      Moderator Agenda harus berik tabik kerana perbincangan x memihak kerana mahu rakyat memahami isu ini dgn pendekatan akademik. Salute En. Kamarul you are the best. Sangat memahami situasi pada masa sekarang.

    • Aishah Zaharah Ali
      Aishah Zaharah Ali

      Nak cakap apa pun, tak mungkin beri jawapan yg menyakinkan. Bubar, biar rakyat memberi kuasa siapa yg benar2 dikehendaki utk memimpin dan menerajui rakyat. Ia lebih adil.

Nästa